Tijdens de coronacrisis was het tijdelijk rustiger in de regio Alkmaar, maar nu lijkt de activiteit in de lucht weer toe te nemen. Vooral in Heiloo en Castricum wordt er steeds meer 'genoten' van de vliegtuiggeluiden. Deze trend kan zelfs nog verder toenemen, volgens het concept voor de nieuwe luchtruimindeling.
Een cruciale verandering in het concept voor de vliegroutes rond Schiphol is de schrapping van de vierde aanvliegroute. Deze route boven de provincie Utrecht was bedoeld om vliegafstanden te verkorten en brandstof te besparen. Echter, de noodzaak voor aansluiting met het vliegverkeer boven Duitsland bleek een struikelblok, waardoor deze route werd geschrapt.
De voorlopige luchtruimindeling voorspelt een toename van starts vanaf de Kaagbaan en een afname van starts vanaf de Aalsmeerbaan. Dit betekent dat vliegtuigen vaker in noordoostelijke en zuidwestelijke richting zullen opstijgen, terwijl vertrek in noordelijke of zuidelijke richting zal verminderen.
Met de geplande aanpassingen wordt de weg vrijgemaakt voor (bijna) glijvluchten vanaf grotere hoogte, met als doel het verminderen van geluidsoverlast. Hierdoor wordt verwacht dat in een kwart van de gevallen glijdend kan worden aangevlogen, wat op jaarbasis 300.000 kilo brandstof kan besparen en de vervuiling en geluidsoverlast aanzienlijk moet verminderen.
Deze verschuivingen in het vliegverkeer markeren een stap richting een stiller en milieuvriendelijker luchtruim boven regio Alkmaar, met positieve gevolgen voor de omwonenden en het milieu. De nieuwe luchtruimindeling wordt naar verwachting vanaf 2030 volledig geïmplementeerd, waarmee een duurzamere toekomst voor het vliegverkeer in de regio in het vooruitzicht ligt.