Een opmerkelijke actie van vervoersmaatschappij Connexxion, die automobilisten stimuleert om de bus eens gratis uit te proberen, heeft een golf van reacties teweeggebracht. Deze ludieke campagne genaamd 'Hier met je autosleutel!' streeft ernaar om meer rijders uit hun auto te halen en het openbaar vervoer te laten ervaren.
Met de nadruk op duurzame mobiliteit en schonere regio's, heeft deze prikkelende actie zowel lof als kritiek ontvangen. Terwijl velen de innovatieve zet toejuichen, uiten sommigen zonder auto teleurstelling over de selectieve aard van de actie. Connexxion reageert op de controverse met de nadruk dat deze specifieke actie bedoeld is voor niet-busgebruikers.
Tijdens de aankomende AutoLuwe Week, van aanstaande zaterdag tot en met maandag 21 april, kunnen geïnteresseerden gratis een e-ticket claimen op connexxion.nl/autoluweweek. De actie is geldig voor busritten na negen uur 's ochtends en vereist enkel een autosleutel en het gratis e-ticket als bewijs van deelname.
Connexxion hoopt niet alleen tijdelijk meer autorijders in hun bussen te verwelkomen, maar ook een langdurige bewustwording te creëren omtrent milieuvriendelijk transport. De vervoersmaatschappij ziet deze campagne als een eerste stap naar grotere veranderingen in het mobiliteitsgedrag van de inwoners.